Followers

Usha-Usha

Artikel

Template Terbaru

Apa Dah Jadi Dengan Harry Potter?


Harry Potter and The Half Blood Jews. Atau Harry Potter dan Yahudi Berdarah Campuran. Begitu bunyi sebenar filem yang sekarang tengah banyak diputarkan gulungan filemnya di AS dan Barat, sehubungan dengan filem terbaru Harry Potter yang baru dikeluarkan, “Harry Potter and The Half Blood Prince”. Diangkat dari novel dengan judul yang sama, filem ini hanya dalam waktu satu hari saja sudah memecahkan rekod box office dengan menewaskan keuntungan yang melebihi filem-filem lainnya dan segera saja mendapat perhatian dunia. 

Buku dan filem keenam Harry Potter ini dikaitkan banyak berhubungan dengan Yahudi. Seperti buku “Potter” J.K. Rowling lainnya yang terjual jutaan copy—“Prince” (atau putera) biasanya dihubungkan sebagai metafora untuk rasisme dan pembersihan etnik, termasuk tokoh-tokoh yang mengacu pada “pure-bloods” (darah murni), “half-bloods” (darah campuran) atau mudblood (hinaan rasis yang ditujukan pada mereka dalam cerita Harry Potter yang tidak dilahirkan dari keluarga penyihir).

Dalam filem barunya, diceritakan bagaimana Lord Voldermort (salah satu tokoh sihir jahat dalam Harry Potter sekaligus musuh besarnya) menjalani masa kecilnya dan kemudian berubah menjadi pembunuh kejam orang-orang yang tak boleh disihir (muggles/manusia). Menurut David Heyman, penerbit Potter kelahiran Inggeris, semua tindakan Lord Voldemort dan pengikutnya mirip seperti Nazi Jerman. “(Mereka semua) seperti bangsa Arya dalam pemikiran Hitler.”

Daniel Radcliffe—pemegang watak Harry Potter sejak filem pertama—adalah keturunan Yahudi, berasal dari ibunya, dan Daniel sendiri sudah menyatakan kalau ia seorang Yahudi. Heyman sendiri sama dengan Radcliffe, adalah seorang keturunan Yahudi. Ia bahkan telah membuat sebuah filem tentang Holocaust di tahun 2008 berjudul “The Boy in the Striped Pajamas.”

Helena Bonham Carter, memegang watak  Bellatrix Lestrange juga seorang Yahudi yang berasal dari ibunya. Jason Isaacs, juga pelakon memegang watak Lucius Malfoy, adalah seorang Yahudi. Isaacs mengatakan bahawa ia sedang mempertimbangkan apakah ia akan menyatakan ia seorang Yahudi ataukah tidak, berkaitan dengan kariernya.


Harry Potter seorang Yahudi


Pada tahun 2005, pada 29-31 Julai, sekitar 250 orang penggemar Potter bahkan berkumpul di Reading Universiti, Britain, membincangkan bahawa Harry Potter adalah seorang anak lelaki Yahudi. Persembahan oleh Amy Miller mengatakan bahawa Harry Potter mempunyai nama Yahudi “has a yiddishe neshama” atau bererti seorang anak lelaki Yahudi yang baik. “Dia memang tidak mengenakan topi khas Yahudi, tidak bersekolah di Hebron, atau tidak melaksanakan kosher (makanan Yahudi), tapi dia sangat peduli terhadap orang lain, baik, dan mempertahankan keyakinannya. Ini adalah gambaran tentang sikap Yahudi yang sesungguhnya.” 

Perbincangan akademik yang lain juga terjadi mengenai cara dan jalan hidup Potter. Menurut Cia Soutter, perkembangan Harry sama dengan kabbala, “pohon kehidupan.” Sedangkan Gila Bar Hilel, penerjemah buku-buku Harry Potter dalam bahasa Israel, mengatakan, “Saya tidak berpikir bahwa orang akan menganggap Harry Potter seorang Yahudi."

Maka diterjemahkan disini,apa lagi mahu dibantah sedangkan tersuluh lagi terang akan agenda Yahudi dan Freemason dalam berdakwah melalui peperangan minda ke seluruh sel otak umat Islam agar senantiasa leka dengan kenikmatan dunia yang fana ini.Jika anda mengatakan Transformers 2 yang ana ulas tempoh hari sangat menggerutukan pemikiran kalian,maka ini satu lagi bukti sahih akan keterlibatan Yahudi secara langsung dalam terus menerus meneruskan agenda Protokol Yahudi mereka.Wallahualam... 




2 Kesan Parut:

hafiy berkata...

hm.. agak menarik ulasan anda, tp dalam filem ni. half blood prince merujuk kepada watak Severus Snape yang dilakonkan oleh Alan Rickman.. harap membantu..

KaYRaiL FaREasT berkata...

Nanti ana akan cari maklumat berkaitan ya afiy...