Followers

Usha-Usha

Artikel

Template Terbaru

Anda Mahu Berkahwin Dengan Sepupu?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Menjurus kepada artikel bertajuk "Apakah Aurat Antara Ipar?",ianya banyak mendapat respons positif.Memang ana tak nafikan betapa sekarang ramai yang jahil tentang hukum menutup aurat termasuk diri ini.Oleh yang demikian,dengan kesedaran yang ada,ana tampilkan hukum tersebut pada artikel tersebut.

Kini diajukan pula pertanyaan dari salah seorang pengunjung Destinasimu mengenai hukum berkahwin dengan sepupu belah ibu.Mari kita lihat persoalannya:

Maka jawapan kepada pertanyaan saudari ialah:

Tidak ada hadis atau ayat al-Quran melarang perkahwinan antara sepupu.

Namun ada yang mengatakan tidak digalakkan perkahwinan dengan kerabat terdekat kerana bimbang anak yang bakal diperoleh akan lemah akalnya. Sebenarnya dalam perkahwinan, yang dianjurkan ialah mencari calon yang soleh dan bertakwa.

Jika kebetulan yang soleh dan bertakwa itu dari kalangan sepupu atau saudara mara, ia tidak menjadi kesalahan. Cuma janganlah kerana sebab seperti takut keturunan dan nasab hilang maka dijodohkan sesama saudara seperti beberapa kes mereka yang ada gelaran Syed atau Wan yang hanya berkahwin dengan sepupu kerana bimbang gelaran hilang. Rasulullah SAW sendiri mempunyai isteri yang ada kaitan hubungan sepupu dengannya.

Namun situai yang boleh diceritakan ialah seperti orang Perak,mereka berpegang kuat pada belah ayah.Mereka mengatakan anak-anak adik-beradik lelaki ayah (sepupu belah ayah) tidak boleh berkahwin kerana air wudhuk tidak terbatal.Maka dikatakan tidak boleh berkahwin.Penerangan pada artikel sebelum ini iaitu tidak boleh berkahwin anak saudara sebelah adik beradik lelaki mahupun perempuan bermaksud di sini,kakak atau abang anda mungkin telah berkahwin dan sesungguhnya anak mereka (anak sedara kita) tidak boleh dikahwini.Namun jika kita mempunyai anak kelak,boleh berkahwin dengan anak-anak mereka.Untuk kepastian sila bertanya dengan ustaz.Ini adalah permasalahan Munakahat.Jika salah sila betulkan.Jazakallah.

0 Kesan Parut: