Followers

Usha-Usha

Artikel

Template Terbaru

Upacara Merenjis Hanyalah Adat...


Upacara menepung tawar atau lebih mudah dipanggil merenjis dalam perkahwinan Melayu kini bagaikan satu kemestian ketika berlangsungnya majlis persandingan. Hakikatnya merenjis bukanlah upacara wajib, sebaliknya ia tidak memberi kesan sekiranya tidak dibuat.

Sejarah mengatakan budaya merenjis hanya dilakukan oleh masyarakat India dalam majlis perkahwinan bertujuan mengelak perkara yang tidak diingini berlaku. Mencungkil maklumat mengenai upacara merenjis dalam perkahwinan Melayu, perunding perkahwinan, Hazree Wahid menceritakan lebih lanjut apa yang dikatakan adat merenjis dalam perkahwinan Melayu.

Masyarakat Melayu anggap merenjis sebagai tanda restu kedua-dua belah pihak.

Merenjis biasanya dilakukan di atas pelamin ketika kedua-dua pengantin lelaki dan perempuan duduk bersanding. Ia sebagai simbolik kepada keluarga merestui kedua-dua mempelai dengan harapan supaya pasangan pengantin kekal bahagia selamanya.

Upacara menepung tawar itu secara keseluruhannya dikatakan dipengaruhi dan diamalkan oleh masyarakat India yang percayai upacara berkenaan dapat mengelakkan daripada berlakunya perkara buruk selain menghalau syaitan yang mendorong ke arah kerosakan kebahagiaan serta mengganggu pengantin.

Perunding perkahwinan, Hazree Wahid, berkata jika dilihat dalam majlis perkahwinan Melayu, merenjis antara adat dalam perkahwinan yang semakin menjadi ikutan tanpa menyedari maksud di sebalik upacara berkenaan.
AN TARA peralatan merenjis.

Katanya, dalam masyarakat India merenjis bukan sekadar amalan atau adat mereka, sebaliknya ia adalah sebahagian daripada ajaran agama mereka yang mengharuskan upacara itu bagi membuang bala serta musibah pasangan.

Sebaliknya pula, rata-rata masyarakat Melayu berpendapat upacara merenjis dalam perkahwinan adalah simbolik kepada keluarga merestui kedua-dua mempelai dengan harapan supaya pasangan pengantin kekal bahagia selamanya.

“Istiadat merenjis dilakukan sebagai pelengkap dalam atur cara majlis perkahwinan. Jika dirujuk, amalan ini sebagai menambah kemeriahan dan keceriaan majlis di samping mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan dan juga sebagai menghormati keluarga yang lebih tua.

“Kebiasaannya, upacara merenjis dimulakan oleh ahli keluarga yang lebih tua sebagai tanda hormat dan kasih seperti datuk dan nenek serta ibu dan bapa. Ia baru diikuti ahli keluarga dan saudara mara terdekat. Secara kelaziman, ia dilakukan oleh pihak lelaki dulu diikuti oleh pihak perempuan. Kebiasaannya amalan merenjis itu dilakukan dalam bilangan ganjil kedua belah pihak,” katanya ketika ditemui di butiknya, Hazree Wahid Couture di Ampwalk, Ampang baru-baru ini.

Upacara merenjis dulu lebih teratur dan dilakukan dengan pelbagai bahan serta keperluan yang lengkap. Bahan merenjis yang perlu ada ialah beras kunyit, bertih, air mawar, inai dan bunga rampai.


Hazree berkata, bahan berkenaan dilemparkan ke kiri kanan pengantin lelaki dan perempuan sebagai pemanis dan penyeri, selain bertujuan menghalau perkara buruk yang bakal hadir dalam perkahwinan mereka.

“Masyarakat dulu, mencalit inai ke telapak tangan kedua-dua mempelai yang mana tangan pengantin dilapik dengan daun sirih untuk mengelakkan kekotoran. Seterusnya, ibu pengantin mengambil peranan mengarahkan kedua mempelai pengantin menutup kedua-dua tangan dan dihadapkan ke paras dada sebagai tanda hormat dan terima kasih,” katanya.

Bahan merenjis juga diletakkan di dalam bekas khas dipanggil set merenjis. Jika dulu, kebanyakan set merenjis dibuat rendah berbanding sekarang lebih tinggi. Ia berfungsi bagi memudahkan sesi merenjis tanpa perlu bersusah payah tunduk bagi mengambil bahan berkenaan.

Malah, kata Hazree, set merenjis kini direka dalam pelbagai bentuk, rupa dan saiz bagi memenuhi cita rasa pengguna yang pelbagai.

“Dari segi rekaannya pula, kini set merenjis lebih mewah dan pelbagai reka coraknya bagi menambahkan cita rasa mengikut majlis perkahwinan. Dari segi rupa bentuk, dulu hanya sekadar dulang ringkas yang berisi beberapa mangkuk, tetapi sekarang banyak yang hadir dalam pelbagai rekaan, saiz dan bentuk.

“Lebih menarik, ada juga set merenjis dihias dengan ukiran kerawang dan diperbuat daripada tembaga berwarna emas dan perak. Juga ada juga yang hadir dengan lapik cermin pada bahagian bawah sebagai penambah cita rasa berbanding set dulu,” katanya.

Walaupun amalan merenjis perkahwinan Melayu dipengaruhi oleh masyarakat India, masih ada lagi perbezaan dari segi set merenjis. Set merenjis masyarakat India kekal menggunakan set mangkuk besi keluli untuk diisi dengan untuk upacara merenjis mereka.

Majlis perkahwinan adalah bagi meraikan pengantin yang sering dianggap Raja Sehari, oleh itu setiap kelengkapan dan hiasan yang digunakan seperti meraikan Raja yang bersemayam di singgahsana.


0 Kesan Parut: