Followers

Usha-Usha

Memuatkan ...

Template Terbaru

Azab bagi orang Melayu

Azab memang azab... tu baru azab didunia tu.belum azab di akhirat.bangsa melayu makin di seksa oleh Allah tuhan sekalian bangsa kerana tindakan dek sekelompok manusia yang berpaksikan kemelayuannya dan menolak tepi keislamannya.

Tiada siapa boleh menafikan betapa pentingnya semangat sesama bangsa. Majunya China kerana ketamadunan bangsa cina,gahnya kerajaan majapahit kerana kekuatan bangsa jawa itu sendiri. Dan munculnya kerajaan melayu melaka menaikkan nama kemelayuan di saentero dunia 600 tahun yang lalu. Nama MELAKA pernah ditasbihkan oleh pendagang barat kerana gahnya pelabuhan Melaka.

Namun setiap ciptaan tuhan itu pasti ada pasangannya. Yang gah pasti ada yang hina. Lihat kembali sejarah yang mungkin pernah kita pelajari dahulu di sekolah. Gahnya Firaun mengaku tuhan menghinakan dirinya hingga dihumban ke dasar laut merah. Kemudian datang empayar Rom dan Parsi yang bersaing untuk menguasai kebanyakkan tempat di muka bumi ini. Namun sejarah tiidak pernah menipu apabila terbukti dua kerajaan gah ini menjauhkan diri dari sebuah tamadun kuno lagi jahiliyyah iaitu tamadun arab. Kerana mengabaikan ilmu yang pernah dikurniah Rabb maka bangsa arab telah dipandang hina dan sepi okeh kerajaan dunia ketika itu.

Bayangkan semangat assobiyyah perkauman yang melampau telah mencampakkan bangsa arab ke tahap kemunduran yang tidak terkata lag. Penulis tidak mahu memperjelaskan apa yang berlaku pada zaman itu. Yang mahu dibangkitkan disini ialah bagaimana manusia dihinakan apabila memisahkan bangsa dengan Yang Esa. Bagaimana rendahnya bangsa bila memisahkan akhirat dan betapa terkutuknya manusia pabila bertuhankan kebangsaan. Allah itu Maha Adil. Menyelamatkan keturunan Ismail A.s dengan melahirkan penghulu segala nabi dan penutup segala kenabian.

Kelahiran Muhammad s.a.w menyelamatkan bangsa arab dari ditindas dan menindas. Ditarbiyahnya bangsa arab bertuhankan Allah dan bukan bersyaitankan bangsa semata mata. Disatu padukan bangsa dengan satu panji lailahailallah. Setelah itu barulah disatukan bangsa arab dari pelbagai suku kaum dan keturunan untuk menjadi bangsa arab yang islami. Perlulah dibawa Islam itu terlebih dahulu sebelum membawa bangsa bukan sebaliknya.

Inilah pad ahnya pabila mengesakan bangsa secara internal. Apakah dimaksudkan internal? Ianya bermaksud luaran berkata tentang agama namun hakikatnya mereka masih bernafsukan bangsa dan nafsu pangkat. Akhir zaman ulama dihina lebih teruk dari kucing di jalanan yang disepak terajang. Sudahlah ajakan kebaikan diambil endah tak endah, fitnah pula dipalitkan ke wajah ulama. Pabila agama tidak berguna lagi bagi sesetengah negarawan dan ahli politikus maka lahirlah generasi islam yang liberal dan mungkin teruk lagi boleh menjadi konco kamal attaturk iaitu sekular. Hinanya bangsa melayu sekarang bukan hasil kerja bangsa lain. Namun hakikatnya ia hasil tangan orang melayu itu sendiri yang melupakan tuhannya. Maka disergah bangsa ini dengan kehadiran bangsa imigran cina dan india yang menghukum kealpaan orang melayu itu sendiri.

Katakan apa yang mahu digahkan dengan masjid yang cantik dan banyak namun sunyi sepi pengunjungnya. Malah wabak berbangga rumah ibadat ini mempercepatkan proses berlakunya hari penghabisan kelak iaitu kiamat. Apa mahu dibanggakan apabila saguhati yang diberikan untuk meringankan rakyat namun pada masa yang sama mengikis harta amanah Allah itu menggunakan tangan kiri. Berfikirlah sebelum kita menjadi bangsa yang dihina lebih parah kelak. Jangan disangkakan aku melayu islam aku akan masuk syurga walhal hakikatnya yang akan masuk syurga hanyalah bangsa yang beriman dan bertaqwa. Islam hanyalah agama namun yang memasukkan kiat ke syurga ialah pangkat iman dan taqwa.....

Apabila dikenang persinggahan di Serting

Assalamualaikum,
Fuhhhhhh lama sungguh tak ku update blog ni. dah mcm sesawang yang sebenar. Bukannya laman sesawang www tetapi the real sesawang.

Penangan zaujahku yang mahu aku kembali melibatkan diri dalam dunia blog benar benar menguji....mencabar sungguh dibuatnya. Dah pakai tablet ni moga memudahkan urusanmemblogging. Saat ini aku berada di rumah ayah mertuaku di serting. Setiap kali melalui mrsm serting mahupun menyusuri rumah Allah Masjid Bandar Seri Jempol, pasti terkenang kenangan tahun 2002 dan 2007. Lebih 9 tahun yang lalu ketika mewakili mrsmku ke TUNAS SAINTIS bertuankan mrsm serting. Walaupun tidak memenangi apa apa, namun berasal di serting la s
eorang gadis telah menjuarai hati ini dan kini berada di sebelah ku dan dilantik sebagai peneman hidupku didunia dan akhirat.

D'BUKIT

"Waqar, jom esok pegi sarapan kat d'bukit?"
"Ok, ko amik la aku kat uniten"
"Aku try ajak Hadi dulu k, nanti aku bg tahu ko"

"Helo Hadi, hinz hinz, ann ann ann, rindu kat ko, jom esok sarapan kat d'bukit?"
"Hinz, hinz... jom jom"
"Ambil Waqar sekali, kita makan dengan dia k?"
"Ok, kul bp esok?"
"Jam 8am. Ko amik dia jam 7.30am k?"
"Yosh~~~OK!"

"Waqar, esok hadi amik ko"
"Ok, tq Faiz"

Terima Kasih DESTINASIMU

Allah hu akhbar!!! syukur alhamdulillah padaNya kerana masih memberikan aku kekuatan untuk menyedut oksigen dan menghembuskannya kembali menandakan setiap sel dalam tubuhku masih bermandikan darah yang mengalir. Allah memanjangkan umur ku hingga saat ini.Dan saat ini akan berganti ke saat seterusnya hinggalah tiba majlis penuh bersejarah itu kelak buat diriku dan dirinya...

DESTINASIMU adalah tapak asas perkenalan kami. Di sini bermula segalanya. Namun permulaan ini diinspirasikan oleh sahabatku saudara Nazmie dan di'catalyst'kan oleh Hafizi. Di situlah bermulanya DESTINASIMU pada tanggal november 2008 beberapa hari sebelum aku mengembara beberapa hari menjelajah ke pantai timur bersama ustaz-ustazku dan sahabat dalam persatuanku. Indah sungguh saat permulaan blog ini...

Bagaikan ombak yang pasang dan surut, begitu jugalah blog ini. Ada masanya begitu ligat dimasukkan artikel baru dan tempoh yang panjang sehingga artikel ini, dibiarkan sepi sunyi tanpa berpenghuni. Ya Allah, kembalikan  semangat ku ini ya Allah...

DESTINASIMU memperkenalkan aku dan dia. Aku dan dia yang bakal disatukan menjadi pasangan suami isteri yang sah dalam tempoh 111 jam sebaik sahaja artikel ini dimasukkan sebentar lagi. Mungkin jolokan blog motivasi pelbagai membuatkan aku bertemu jodohku di sini.... membuatkan dia tertambat kepada ku dan ku jatuh hati padanya sepenuh hati setelah dia bergelar isteriku yang sah kelak...TERIMA KASIH DESTINASIMU, terima kasih ya Allah memperkenalkan daku bidadariku di dunia ini yakni si dia...

Maher Zain ~InsyaAllah in Malay Version

Andainya..
Kau rasa tak berupaya
Hidup sendirian tiada pembela
Segalanya suram,bagai malam yang gelap
tiada bantuan,tiada tujuan

Janganlah berputus asa..
Kerana Allah bersamamu..

[chorus]

InsyaAllah… InsyaAllah…
InsyaAllah… Ada Jalannya…

Andainya..
Kesalmu berulang lagi
Bagai tiada ruang untuk kembali
Tika keliru atas kesilapan lalu
Membelenggu hati dan fikiranmu

Janganlah berputus asa…
Kerana Allah bersamamu…

[chorus]

Kembalilah….
Kepada yang esa
Yakin padanya,panjatkanlah doa..
OOoo~ Ya Allah…
Pimpinlah daku dari tersasar
Tunjukkan daku ke jalan yang benar..
Jalan yang benar…Jalan yang benar..
Jalan yang benar…
[chorus]