Followers

Usha-Usha

Artikel

Template Terbaru

kASIh KeKaSih...Untukmu....



Di saat cinta itu bertasbih,aku memandang sejenak diriku.hebat sehebat iskandar zulkarnain cinta antara Aisha kepada Fahri.Sejuk mata ini aku pandang dan melihat wanita berpurdah hitam ini.Ciri wanita solehah terlahir pada rohani dan fizikalnya.Ah,hebatnya penangan cinta rumah tangga.Ranjau yang hadir yang tanpa segan silu hadir menggoncang ketenangan rumahtangga mereka.Ranjaunya hadir dari yang maha esa.Apakah sebabnya keluarga yang aman islamik diuji yang maha esa ke tahap itu?diuji dengan tohmahan,fitnah,cinta kedua ketida,orang kedua dan ketiga serta ujian amanah yang dipikul oleh mereka.Wahai Aisha,kamu hebat,hebat sungguh.Kamu bagaikan jelmaan isteri nabi dan isteri para sahabat nabi yang berakhlak al-quran.Pengorbanan melayakkan kamu berpangkat di atas Ainul Mardhiah.Alangkah bahagia hati si suami seperti Fahri itu memiliki cinta seorang isteri berpankat jeneral bidadari di dunia ini.Letaklah kamu sekalian seribu sufi masih tidak mampu menyamai kemulian seorang wanita solehah ciptaan dari dua benih manusia yang hina dipadang oleh makhluk yang di laknatNya yakni iblis dan syaitan.Dari benih itulah,lahirlah Aisha dan Fahri.Dua pungguk yang menanti giliran memasuki syurga Allah kerana kehebatan aura islamik rumah tangga mereka.Setiap detik diri mereka berpaut tangan,akan gugurnya dosa dosa di celah-celah jari jemari yang sangat akrab itu.Gugurnya dosa itu bakkan gugurnya dedaun tua dari pokoknya dipuncak musim luruh.Fahri,Allah membalas apa yang kamu buat.Allah menguji kamu yang kamu patut di uji.Kamu lelaki hebat seperti mana isteri kamu.Islam menjadi panduan hidup mu yang penuh ranjau.Menjadi fisabilillah di tanag firaun membuat dirimu mempunyai kekasih abadi sejak lahir kamu hingga ke syurga kelak yakni tuhan kamu dan tuhan kami Allah yang maha penyayang.

Mengapa begitu kuat imanmu wahai fahri,adakah tarbiyah dari keluarga mu,rakan-rakanmu,ulama besar mesir yang menjadi gurumu membuatkan kamu hebat seperti itu?Ah,cemburunya aku dengan mu.Walaupun kamu watak,watak dalam sebuah cerita,cerita yang sangat membangun jiwaku yang usang ini dan mencari cinta yang diredhaiNya,watakmu dan isterimu hidup dalam hidupku.Ku mengerti apa itu sabar,apa itu dugaan dan apa itu ujianNya.Jangan bisa difikirkan tuhan benci kita saat kita di uji-Nya.Ramai antara kita yang mengucap la ila ha ilallah tewas dalam peperiksaanNya.Menyalahkan diri,menyalahkan keadaan dan menyalah orang lain. Yang mengaku dirinya seperti tuhan pula,menyalahkan takdir.Ah,buruk sungguh sifat mazmumah ini. Hanya sebutir pasir dugaan dari dugaan padang pasir yang diuji keatas junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W,sudah dikau berputus asa.Hilang sudah erti sabar,doa,berusaha dan tawakal kamu padaNya.Bagaimana bisa seorang muslimah yang dikau kata lemah seperti Aisha sanggup berkorban kasih sayang dan maruahnya sebagai isteri yang satu untuk melihat kebahagian manusia lain walaupun bukan seiman dengannya.Dialah muslimah yang aku impikan.Jika dia berada di depanku,dan dia mahu akan aku,alangkah indahnya permata di hadapanku ini.Tapi bisa aku tempuh cabaran bersama?Dengan fitnah yang nakal aku lalui kelak?Tabah kah aku seperti suaminya Fahri? Ku tenung cermin,Ya Allah,Engkau perelokkanlah akhlakku seperti mana dikau perelokkan wajahku ini.Aku tahu kelemahan ku.Dan aku tahu bakal peneman hidupku kelak juga lemah.Aku seperti manusia lain,lemah selemah-lemahnya.Ku bisa mengangkat tangan kanan,kerana izinNya.Bisa ku membuka kelopak mata kerana izinNya dan bisa juga ku bernafas keranaNya.Alangkah kerdilnya diri ini.Kemewahan tidak menjamin apa-apa.Tidak dan sudah tentunya tidak.Sudah berapa ramai anak adam tewas dengan material mereka.Bagi mereka “Ah,tidak adanya hari penghabisan.Hidup hanya sekali,ayuh kita enjoy”.Alangkah jahil mereka ini.Tapi aku bukan penghukum,akulah khalifahNya seperti kalian untuk membimbing diri ini dan diri orang yang lalai akhirat ini.

Wahai Maria.Engkau jelmaan Mariam.Tidak seiman dahulu tetapi engkau zimmi.Wajib dilindungi.Menyakiti engkau dan seangkatan denganmu beerti menyakiti Rasul kita,Muhammad S.A.W dan Allah S.W.T.Engkau tidak seiman dengan Fahri,tetapi engkau mencintai AL-Quran.Kitab hebat yang paling banyak dibaca anak adam dimuka bumiNya.Jesus adalah Isa,David adalah Daud,Solomon adalah Sulaiman dan engkau Maria adalah Mariam ibu Isa Al-Masih.Hati budimu indah.Engkau katakan “Fahri,Engkau percaya pada jodoh?,Sudah tentu bukan?Aku rasa,Sungai Nil asudah ditakdirkan jodohnya dengan Mesir.Tanpa Nil,Mesir enggak ada apa-apa.Tidak ada tamadun,tidak ada Cairo dan tidak ada kita bertemu di tepian sungai Nil ini.Aku rasa inilah jodoh mereka Fahri”.Alangkah tingginya perumpaan yang tersembul dari bibir merah seorang gadis bukan Islam yang mengerti apa itu cinta yang suci.Jika semua gadis yang tidak seiman denganku sepertinya, maka akan lahirlah di dunia ini keamanan.Dan lahir dari mereka ini juga anak-anak Islam.Aku sedih,hanya meratap kesedihan dengan nasib saudara semuslim aku?Hanya sedih?Apa tindakan aku?Aku sedih budaya pengkid,gay,lesbian,penceraian,pergolakkan rumah tangga dan couple menjadi budaya segar bugar di dalam lubuk hati saudara seiman denganku.Apakah perlu aku lakukan?Sekurang-kurangnya aku menjadi antara yang benci dengan perbuatan itu.Tetapi aku tak bisa benci orangnya.Kerana mereka tipis imannya.Tipis ilmu agamanya.Mereka perlu dibimbing kembali ke pangkal jalan.Memang aku malu.Malu denagn diri sendiri.Apa aku lakukan demi agamaku yang benar benar agama samawi ini?Duduk dan membaca sahaja?Menulis sahaja?Ataupun melelap mata tanda kerehatan yang nyaman tanpa memikirkan masalah umat yang menggoncang imanku? Ah,hinanya diriku.Aku ingin jadi seperti mu Fahri.Kamu berani tampil kehadapan menentang kemungkaran di hadapanmu.Kamu lemah lembut,merendah diri tapi kamu berani.Hanya ada satu dalam ribuan lelaki muslim yang berakhlak mulia seperti mu Fahri.Aku cemburu amat padamu.Aku cemburu.....

Terima kasih dan sujud syukur buat Allah yang melahirkan Habiburrahman El Shirazy.Tanpa Habib,tiadalah idea Hanung Bramantyo untuk melahirkan kisah cinta penuh Islamik ini di layar perak.Cerita yang penuh Islamik.Ayat-ayat Cinta,novel kedua aku baca selepas 1515 [Kombat] tulisan tangan Faisal Tehrani.Kedua-duanya hebat.Satunya pasal cinta keluarga Islamik dan satunya pula pasal cinta jihad Islamik.Hebat sungguh buku-buku ini.Tetapi hebat mana kamu,kamu tak setanding sebaris ayat dalam kitab samawi manusia yang benar sepanjang zaman yakni kitab kita,Al-Quran yang Maha Agung.Aku tabik sama penulis kedua-duanya yang pandai benar menggunakan akhlak dan tauladan dari Al-Quran untuk diterapkan dalam karangan kalian.Moga Allah rahmati kalian berdua.Ya Allah,aku ingin bernikah untuk menundukkan pandangan ku dari apa yang haram di sisi agamamu Islam.Tetapi perjalanan aku masih jauh.Jauh bangat.Aku mahu dicintai dan dicintai.Tetapi aku mahi belajar menyayangi pemberi hadian dari hadiah yang bakal aku terima.Hadian itu adalah isteri solehah impian kalbuku dan pemberi hadiahnya?Pemberi hadiahnya adalah tuhan ku rabb,Allah SWT.Aku mahu belajar bercinta denganNya.Aku tahu lemah diriku untuk bercinta denganmu kerana aku tak melihat dirimu.Tetapi aku mengenalimu dengan sifat-sifatmu,dengan ciptaanmu dan dengan ujian yang diKau uji kepadaku.Aku mengenalimu seperti aku mengenali ibubapaku sendiri.Bimbinglah aku.Aku mahu dekat padaMu Ya Rabb.Ya Allah,jika diKau panjangkan umurku,pertemukanlah aku dengan hawa yang sekufu denganku.Aku tidak punyai rupa,dan aku tidak bisa melihat hanya pda paras rupa kerana itu adalah pra-syarat yang keempat dari 4 syarat memilih bakal jodoh.Yang terakhir.Bukan yang pertama.Yang pertama?Tentulah agama.Agamalah yang menjamin kebahagian rumah tangga yang bakal ku dirikan kelak.Aku tahu hidup berkeluarga bukan perkara main-main.Ianya dibawa hingga ke saat mati.Besar tanggungjawabku kelak.Aku perlu bersedia bertempur di medan perang menentang bisikan syaitan pemusnah keluarga bahagia.Cuma aku perlukan bantuan dariMu dan bantuan wakilmu di dunia yakni bakal isteriku kelak.Dari rahimnyalah akan lahir zuriatku.Penyambung zuriat umat Muhammag S.A.W.Akan ku kucup tanda cinta padanya saat dia melahirkan zuriat Muhammad dan zuriatku kelak.Dan aku berdoa:

“Ya Allah,Tuhan sekalian alam,yang menguasai bumi dan langit.Yang menguasai syurga dan neraka,yang menguasai segala hati makhluknya dan yang mengetahui segala isi alam fana ini,dengan bantuanmu,aku pohon,kurniakanlah padaku seorang wanita yang solehah.Aku tahu aku tak layak pinta seperti ini dariMu sebab diriku bukanlah soleh,tetapi aku mahu ke arah yang soleh.Arah yang diredhaiMu.Moga dengan Kau kurniakan buatku isteri solehah,dia juga menjadi pembimbing diriku untuk memimpin keluarga ku kelak ke arah yang Engkau Redhai.Biarlah dia sejalan dakwah denganku.Biarlah dia sehati sejiwa.Jika tidak pun,biarlah kami saling melengkapi.Ya Allah,kurniakanlah kepada ku zuriat yang soleh dan solehah,yang akan memegang panji-panji tentera mu di medan perang kelak.Biarlah mereka menjadi tahfiz,biarlah mereka menjadi doktor dan jurutera Islam,dan biarlah mereka menjadi muslimin dan muslimah yang sejati impianku.Dari mana mahu aku mencari zuriat seperti ini?Sudah tentu dari rahim wanita solehah.Kurniakanlah aku wanita seperti ini ya Allah.Moga aku dipertemukan juga dengan isteriku ini di syurgaMu kelak.Jauhkanlah kami dari panahan NerakaMu yang amat tidak tertanggung oleh kami.Engkaulah tuhan sebaik-baik menerima taubat dan penyayang.Amin ya Allah”.... Oh kekasihku,dimanakah kamu...muncullah kamu...

Nukilan Ikhlas Dari Hatiku Yang Hiba,

Mohamad Khairil Faiz bin Sapari....

0 Kesan Parut: