Baru sahaja memulakan wirid selepas solat Isya’ secara perlahan, Seorang Ustaz menghentikannya sebentar dan terus memberi teguran spontan secara umum kepada semua ahli jama’ah apabila bunyian panggilan handphone seorang makmum dibiarkan begitu sahaja tanpa dimatikan. Ketika itu pemilik handphone masih solat.
“ Solat dengan muzik atau bunyi-bunyian itu adalah solatnya orang-orang Nasrani ( Kristian ) “ Saya yang duduk agak hujung kurang jelas apa lagi yang disampaikan oleh Ustaz sehingga membuatkan semua ahli jama’ah diam dan mengangguk-angguk.
Sampai di kelas, sebelum menyambung pengajian, kami terus menyoal semula. Jelas Ustaz pada kami “ Ana pelik melihat segelintir dikalangan kita yang apabila handphone nya berbunyi sedangkan ia sedang solat, lalu dibiarkan sahaja tanpa dimatikan…apakah tidak b dimatikan atau terbatal solat jika dimatikan ? Padahal dia bisa mematikan dengan menekan menggunakan jarinya..dan jika berada dilantai dihadapannya, dia bisa memijak dengan jarinya…
“ Ustaz, bagaimana kalau handphone itu berada dalam sarungnya yang diletakkan dipinggang seperti orang tadi?” Ustaz tersenyum kerana memahami kemusykilan kami tentang pergerakan 3 kali yang membatalkan solat. “ Yang membatalkan solat kerana pergerakan 3 kali itu secara sengaja atau darurat ?” tanya Ust. “yang batal itu pergerakan berturut-turut atau tidak?”
“ Antum bisa keluarkan dari sarung dipinggang itu, kemudian mematikannya dengan jari..itu baru satu pergerakan..dengan jari bukan pergerakan anggota besar…kemudian memasukkannya semula..baru 2 kali..yang dilarang adalah berturut-turut dengan anggota besar…namun, dalam keadaan begini..antum bayangkan jika kita solat, ular melintas dihadapan pun, kita bisa bergerak untuk memukulnya..agak-agak berapa kali kamu bergerak untuk memukul ular?” apatah lagi dalam kedudukan ini…ular hanya mengganggu kamu seorang…muzik dihandphone boleh mengganggu semua ahli jama’ah…Maka jika antum ke madrasah, antum akan belajar masalah pergerakan yang dibenarkan ini..bahkan pengajian Fiqh Moden hari ini pun membenarkan pergerakan ketika darurat ( sangat memerlukan handphone dipadamkan )…
Selesai menjawab kemusykilan kami, Ustaz menambah lagi, “ Inilah kejayaan Kristian..mereka solat dengan muzik-muzik..lalu mereka mahukan umat Islam meniru ibadah seperti mereka..namun, untuk mereka masukkan muzik-muzik kedalam masjid, itukan tidak mungkin…maka, masukkan muzil lewat ( melalui ) bunyi-bunyian dari handphone…kita pun solat hari ini dengan pelbagai bunyi-bunyi muzik..yang rock pun ada…"
“ Solat dengan muzik atau bunyi-bunyian itu adalah solatnya orang-orang Nasrani ( Kristian ) “ Saya yang duduk agak hujung kurang jelas apa lagi yang disampaikan oleh Ustaz sehingga membuatkan semua ahli jama’ah diam dan mengangguk-angguk.
Sampai di kelas, sebelum menyambung pengajian, kami terus menyoal semula. Jelas Ustaz pada kami “ Ana pelik melihat segelintir dikalangan kita yang apabila handphone nya berbunyi sedangkan ia sedang solat, lalu dibiarkan sahaja tanpa dimatikan…apakah tidak b dimatikan atau terbatal solat jika dimatikan ? Padahal dia bisa mematikan dengan menekan menggunakan jarinya..dan jika berada dilantai dihadapannya, dia bisa memijak dengan jarinya…
“ Ustaz, bagaimana kalau handphone itu berada dalam sarungnya yang diletakkan dipinggang seperti orang tadi?” Ustaz tersenyum kerana memahami kemusykilan kami tentang pergerakan 3 kali yang membatalkan solat. “ Yang membatalkan solat kerana pergerakan 3 kali itu secara sengaja atau darurat ?” tanya Ust. “yang batal itu pergerakan berturut-turut atau tidak?”
“ Antum bisa keluarkan dari sarung dipinggang itu, kemudian mematikannya dengan jari..itu baru satu pergerakan..dengan jari bukan pergerakan anggota besar…kemudian memasukkannya semula..baru 2 kali..yang dilarang adalah berturut-turut dengan anggota besar…namun, dalam keadaan begini..antum bayangkan jika kita solat, ular melintas dihadapan pun, kita bisa bergerak untuk memukulnya..agak-agak berapa kali kamu bergerak untuk memukul ular?” apatah lagi dalam kedudukan ini…ular hanya mengganggu kamu seorang…muzik dihandphone boleh mengganggu semua ahli jama’ah…Maka jika antum ke madrasah, antum akan belajar masalah pergerakan yang dibenarkan ini..bahkan pengajian Fiqh Moden hari ini pun membenarkan pergerakan ketika darurat ( sangat memerlukan handphone dipadamkan )…
Selesai menjawab kemusykilan kami, Ustaz menambah lagi, “ Inilah kejayaan Kristian..mereka solat dengan muzik-muzik..lalu mereka mahukan umat Islam meniru ibadah seperti mereka..namun, untuk mereka masukkan muzik-muzik kedalam masjid, itukan tidak mungkin…maka, masukkan muzil lewat ( melalui ) bunyi-bunyian dari handphone…kita pun solat hari ini dengan pelbagai bunyi-bunyi muzik..yang rock pun ada…"
Petikan dari Suara Anak Muda
1 Kesan Parut:
salam
isu pergerakan dalam solat ada dijelaskan dalam "buku pelik tapi benar dalam solat", terbitan telaga biru klu x salah..iaitu buku yg pernah diharamkn
Catat Ulasan