Followers

Usha-Usha

Artikel

Template Terbaru

Rupanya Israel Baik Dengan Palestin!!!


Askar-askar Israel itu akrab bermain dengan orang-orang Palestin. Mereka tertawa dan wajahnya menunjukkan kegembiraan satu sama lain. IDF—begitu panggilan tentera Israel—terlihat hangat dan jauh dari kesan sangar dan kejam. 

Sebaliknya, orang-orang Palestin itu, ada juga anak-anaknya, tak terlihat takut sedikitpun seolah-olah mereka menerima dengan ikhlas kehadiran orang Israel. Permainan bola sepak itu dilakukan di Tembok Besi yang dibangun oleh Israel untuk memenjarakan Palestin. Awalnya, tentera Israel itu sedang melakukan rondaan. Kenderaan jip mereka terkena tendangan bola dari sebelah tembok. Mereka mengembalikan bolanya dan kemudian ikut bergabung bermain bola.

JANGAN TERTIPU DULU! Itulah iklan terbaru sebuah operator HP buatan Israel, Cellcom(Nak hampir dengan Celcom Malaysia je!). Di akhir iklan itu sebuah tulisan muncul,
“Setelah semuanya ini, apa yang kita miliki? Bersenang-senang.”


Iklan ini juga muncul di youtube. Kenyataannya? Jauh sekali dari apa yang digambarkan oleh iklan ini. Jika seorang rakyat Palestin menendang bola masuk melewati tembok, apa yang mereka dapatkan adalah tembakan gas dan peluru!

Rakyat Palestin tentu saja tak terima dengan iklan yang menipu ini. Salah satu aktivisnya, Bil’in mengeluarkan pernyataan keras, “Apa yang terjadi sebenarnya di antara tembok pemisah itu adalah gas air mata!” Tidak hairan jika pejuang di negeri Arab bersikap eras mengajukan tuntutan kepada Cellcom agar berhenti menayangkan iklan ini.

Jika yang dimaksud dengan “bersenang-senang” oleh Israel itu, maka untuk orang Palestin hal itu bererti memisahkan anak-anak dari sekolah, klinik, dan segala kehidupan normal lainnya.

Namun, layaknya semua yang berasal dari Israel, Cellcom tetap sebodoh amat dengan segala tuntutan itu.

Hagai Matar, seorang aktivis Israel, juga mengaku geram dengan iklan ini. “Tidak ada orang Palestin yang bermain bola di balik tembok pemisah. Iklan ini menunjukan kependudukan kami dan ini adalah penghancuran rasa  orang Israel. Kenyataannya, sedikit saja seorang rakyat Palestin mendekati tempok pembatas, mereka langsung ditembak!”
Maka mahu melihat video tersebut?Sila klik link ini:
Dan inilah sebenar berlaku apabila rakyat Palestin bermain bola ditepi tembok tersebut untuk menolak iklan tersebut!

1 Kesan Parut:

Tanpa Nama berkata...

salam akhi...mohon izin untuk copy artikel nta...bgus sangt...perkongsian yang menarik...('',)