Followers

Usha-Usha

Artikel

Template Terbaru

Kalau Benar Mahu Mendahulukan Rakyat


Bagaimana hendak melahirkan ahli politik yang benar-benar mendahulukan kepentingan rakyat? Ini memerlukan program pengukuhan yang bertitik-tolakkan sistem keyakinan (tauhid), pandangan hidup (“mind-set”) dan asas nilai yang kukuh. Langkah “back to basic” (kembali kepada fitrah) ini mestilah bermula dengan membina sifat ikhlas dalam diri ahli-ahli politik.

Satu ketika dahulu, gagasan berpolitik sebagai satu ibadah pernah diuar-uarkan. Gagasan itu seharusnya menimbulkan kesedaran di kalangan parti politik untuk bermuhasabah apakah prinsip, pendekatan dan pelaksanaan agenda politik mereka sudah boleh dianggap ibadah?

Kita sangat mengalu-alukan jika saranan itu dibuat dengan hati yang tulus dan serius. Siapa yang tidak inginkan pejuang agama, bangsa dan negara yang ikhlas? Pembinaan sifat ikhlas tentulah bermula dengan meletakkan segala urusan atas niat kerana Allah.

Lalu apa maksudnya “kerana Allah” dalam berpolitik? Sebagai permulaan, tujuan politik itu mestilah dikaitkan dengan tujuan utama manusia dijadikan oleh Allah yakni menjadi hamba Allah dan khalifah di atas muka bumi.

Untuk menjadi hamba Allah, ahli politik mestilah berusaha membawa diri dan masyarakatnya untuk mentaati, membesarkan dan tunduk kepada-Nya. Ini soal akidah. Dan sebagai khalifah ahli politik mesti mampu mengurus, mentadbir serta memakmurkan muka bumi ini secara bijaksana dan profesional berpandukan peraturan (syariat) Allah.

Dalam konsep berpolitik sebagai satu ibadah, Allah mesti menjadi paksi segala dorongan (“God Centred”). Pemikiran dan tindakan dalam mengurus dan memimpin diri, keluarga, masyarakat dan negara mestilah berpandukan syariat. Inilah teras sifat ikhlas, yakni merasakan berbuat atau meninggalkan sesuatu hanya kerana dan untuk Allah.

Keikhlasan hanya akan dapat diperkukuhkan jika iman disuburkan, syariat diamalkan. Pada ketika itu kedudukan dan jawatan dilihat sebagai satu amanah bukan lagi satu anugerah. Politik akan dilihat sebagai satu peluang untuk melaksanakan tugas sebagai hamba Allah dan khalifah di muka bumi.

Dengan menghayati konsep tersebut barulah lahir ahli politik yang benar-benar bertanggungjawab (sanggup menanggung dan menjawab di depan Allah apabila dipersoalkan di akhirat kelak). Di akhirat nanti apa yang kita tanggung di dunia, akan disoal dan kita mesti menjawabnya di hadapan Allah.

Bagi ahli politik jenis ini, kerja-kerja politik adalah juga urusan ibadah yang tidak hanya melibatkan soal kepentingan diri dan parti di dunia tetapi berkait terus dengan amanah Allah dan nasibnya di akhirat.

Bayangkan jika majoriti ahli politik dapat menghayati konsep politik sebagai satu ibadah ini, maka dengan sendirinya kepentingan rakyat akan di dahulukan. Mendahulukan rakyat bererti “mengemudiankan” diri sendiri. Sikap mengutamakan kepentingan orang lain bukan mudah dicapai kecuali oleh mereka yang benar-benar beriman.

Hanya orang beriman sahaja yang boleh mencintai orang lain seperti mana mencintai diri sendiri. Ini ditegaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya:

“Tidak beriman seseorang kamu sehingga dia mencinta saudaranya seperti mana dia mencintai dirinya sendiri.”


Yakinlah, hanya dengan pendidikan iman akan melahirkan ahli politik yang ikhlas. Dan hanya ahli politik yang ikhlas mampu mendahulukan kepentingan rakyat!


1 Kesan Parut:

akmar berkata...

maaf jika saya menegur.
dari artikel ini, dah makin menampakkan unsur2 politik di sini..
dulu, saya perasan, tidaklah ketara sgt..

syg jika blog sebegini punya caturan politik yang terlalu jelas..

p/s: sekadar pandangan sy sbg silent readers.