Followers

Usha-Usha

Artikel

Template Terbaru

Paul Pengasas Kristianiti Yang Sebenar!


Paul - Pengasas Sebenar Kristianiti

Sejurus selepas pemergian Jesus (as), seorang lelaki berbangsa Yahudi bernama Saul, seorang yg anti kepada ajaran Jesus telah berusaha utk memesongkan ajaran Jesus (as). Dengan membunuh berpuluh-puluh orang penganut ajaran Jesus (as), dia berharap ajaran tersebut akan menjadi semakin lemah lantaran kurang sambutan yg diterima oleh masyarakat. Namun yg berlaku adalah sebaliknya. Ajaran Jesus (as) yg disebarkan oleh pengikut2 beliau yg dipimpin oleh St. James “The Righteous” itu semakin hari semakin berkembang.

Melihatkan keadaan itu, Saul menjadi seperti berputus asa, namun niatnya utk menyelewengkan ajaran Jesus (as) yg dibawa oleh pengikut2 setia beliau masih lagi terbuku di hati. Mungkin apa yg timbul di fikiran Saul ketika itu adalah dgn menghancurkan ajaran Jesus (as) dari dalam, seperti kata-kata, “If you can’t beat them, then join them! And beat them from inside.” Saul kemudiannya berjumpa dgn pengikut2 Jesus (as) tersebut utk bertaubat atas kesalahan yg telah dilakukannya terhadap mereka sebelum ini dan dia diberikan nama Paul.

Sejurus selepas bertaubat, Paul mendakwa telah menerima ‘petunjuk’ secara langsung daripada Jesus (as). Salah seorang daripada 12 pengikut Jesus (as), Barnabas mula mempercayai Paul dan memberinya perlindungan. Melalui Barnabas, Paul diterima oleh semua pengikut2 Jesus (as) yg lain. Sepanjang menyebarkan ajaran Jesus (as), Barnabas banyak mengembara bersama Paul sehinggakan reputasi Paul yg terkenal sbg pembunuh penganut Jesus (as) sebelum ini bertukar kpd imej seorang penganut Jesus (as) yg setia.

Paul mula menjauhkan diri daripada Barnabas dan berhasrat utk mengembangkan ajaran Jesus (as) kpd golongan Bukan-Yahudi (Gentiles). Dia mula membuat tohmahan dengan mengatakan kumpulan Apostles (pengikut2 Jesus a.s.) itu malas, sesat dan hipokrit. Beliau juga mendakwa mereka ini perlu sentiasa dibimbing ke keluar dari kejahilan dgn kebenaran dari Tuhan melalui ‘petunjuk’ yg kononnya diterimanya daripada Jesus (as). Secara terbuka, dia menyatakan bahawa kumpulan Apostles itu tidak mengajarnya apa-apa. Segala kebenaran yg disampaikan oleh Paul adalah semata-mata daripada ‘petunjuk’ yg diterimanya secara terus daripada Jesus (as). Pada mulanya, seruan Paul tidak mendapat sambutan drpd golongan Bukan-Yahudi kerana bencinya mereka kpd bangsa Yahudi.

Kebanyakan golongan Gentiles ini menyembah tuhan2 Greek kuno spt Sons of Almighty Jupiter atau Zeus, Aphrodite, Apollo, Artemis dsb. Di dalam Bible, Paul mengaku sanggup melakukan apa saja utk menukar kepercayaan Gentiles yg berkepercayaan jahiliah itu agar kelihatan menarik kpd mereka. Dia terus bertolak ansur dengan mereka dan mengubah ajaran Jesus (as) kpd satu agama yg hampir sama dgn kepercayaan Gentiles itu yg mempercayai konsep Tuhan Bapa, Tuhan2 Anak, Tuhan Penyelamat dsb. Mereka percaya bahawa tuhan2 mereka ini mati kerana dosa2 mereka dan kemudian dihidupkan kembali. Paul pula menyatakan bahawa Jesus (as) adalah anak Tuhan dan anak Tuhan ini mati utk menebus dosa seluruh umat manusia. Golongan Gentiles ini mula melihat pertalian dan persamaan yg besar di antara kedua-dua kepercayaan. Mereka hanya perlu menukarkan beberapa nama saja. Dengan cara ini, Paul berjaya meyakinkan kaum Greek dan golongan Gentiles yg lain utk menerima “agama Jesus” (as) ini. Ajaran Paul ini telah ditolak oleh pengikut2 asal Jesus (as) disebabkan ajaran yg dibawanya bertentangan dgn ajaran Jesus (as).

Paul mula menulis tentang kepercayaan baru yg diciptanya ini dan mereka-reka doktrin baru utk dimasukkan ke dalam agama ‘baru’ yg diciptanya ini. Doktrin-doktrin itulah yg menjadi doktrin agama Kristianiti sehingga ke hari ini.

1 Kesan Parut:

Tanpa Nama berkata...

ko ni ssat boy...teda dlm bible pn kena tulis saul jumpa tu pengikut yesus(as)...dia kena bg penglihatan oleh tuhan yesus sendiri utntuk mempercayai nya...amen