Followers

Usha-Usha

Artikel

Template Terbaru

KIsah 3 Bersaudara Sabah Memeluk Islam


Sebelum Islam, saya adalah seorang yang amat menggemari montaku (sejenis arak buatan tempatan), pernah satu ketika selama seminggu berterusan saya mabuk.

“Namun selepas mendapat hidayah Islam, semua itu telah saya tinggalkan apatah lagi menyedari ia tidak baik untuk kesihatan,” kata Sabli Ambang, 40.

Sabli adalah penduduk Kampung Mosolog, Tandek dalam daerah Kota Marudu, Sabah yang terkenal dengan penduduk berketurunan Dusun.

Cerita Sabli, beliau bukan sahaja kuat minum arak tetapi juga merupakan pengedar minuman tersebut di kampungnya.

“Kalau sesiapa yang hendak mencari minuman keras, mereka akan mendapatkannya daripada saya,” katanya tersenyum.

Sikapnya suka kepada hiburan itu amat berlainan berbanding 10 adik-beradik yang terlebih dahulu memeluk Islam termasuk ibu bapanya.

Malah suatu ketika beliau pernah bertengkar dengan adik-beradiknya apabila mereka cuba membawanya memasuki agama Islam.

Baginya soal agama adalah hak peribadinya dan tiada sesiapa yang berhak masuk campur dan menentukan hal tersebut.

Namun, setelah berkahwin pada usia 25 tahun, beliau mula mencari-cari agama yang sesuai dengan naluri dirinya.

“Cakaplah apa sahaja agama dalam Kristian yang saya tidak pernah masuk, SDA, RC, True Jesus, SIB dan sebagainya termasuklah Buddha.

“Selama dua tahun itu saya mencari-cari agama yang sesuai tetapi tidak berjumpa,” ujarnya.

Sehinggalah suatu ketika ketika pulang ke rumah, semasa menaiki tangga beliau dipatuk oleh seekor ular.

Selepas dua minit seluruh bahagian badannya menjadi kebas dan terasa sakit sehingga terpaksa merangkak ke dalam rumah.

Isterinya yang menyedari perkara itu kemudian memanggil bomoh kampung bagi tujuan mengubatinya tetapi semuanya gagal.

“Sehinggalah abang saya yang bertugas di Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) datang dan memberi minum segelas air yang dibaca surah al-Fatihah dan ayat Kursi.

“Ajaibnya, dalam tempoh lima minit sahaja badan saya kembali pulih dan tanda dipatuk ular juga hilang,” ceritanya yang kemudian mengambil keputusan memeluk Islam.

Bagi sepupunya pula, Mahathir Sulaiman, 50, beliau mendapat hidayah setelah mengalami mimpi pada suatu pagi di dalam bulan puasa.

Pada masa itu, beliau masih tercari-cari agama yang sesuai dengan dirinya ekoran penceraian ibu bapanya.

Berikutan itu, bapanya kembali kepada agama asalnya iaitu Kristian sementara ibunya kekal dengan Islam.

Mahathir kemudian berkahwin dengan seorang yang beragama Kristian dan memiliki lima cahaya mata.

Ceritanya, dalam mimpi itu, beliau didatangi oleh satu lembaga berbaju dan berserban putih dari arah sebuah bukit di satu kawasan lapang.

Semasa menghampiri dirinya, tiba-tiba kawasan itu bercahaya lantas beliau terdengar bunyi azan dari arah bukit.

“Saya terbangun dari tidur dan terus memikirkan perkara itu. Hati saya semakin kuat menerima Islam dan mengambil keputusan memeluknya,” katanya.

Namun keputusannya mendapat tentangan daripada isterinya yang enggan menurut jejak langkahnya sehinggalah setahun selepas itu, barulah isterinya mendapat hidayah.

Abd. Shukor Abdullah, 32, yang merupakan anak saudara kepada Sabli dan Mahathir pula mempunyai cerita tersendiri.

Beliau melalui pengalaman anak bongsunya yang baru lahir tetapi sentiasa menangis dan sakit-sakit sehinggalah dia mendapatkan bantuan kedua-dua pakciknya itu.

“Setelah mereka berdoa dan membaca surah-surah tertentu di rumah, anehnya anak saya tidak lagi menangis.

“Saya dan isteri kemudian perlahan-lahan mengambil keputusan untuk memeluk agama Islam,” katanya yang baru sebulan menganut agama suci itu.

0 Kesan Parut: