Followers

Usha-Usha

Artikel

Template Terbaru

Aku dan Pertunangan... ^-^"v


Dulu masa kecik-kecik dulu,bab nak kahwin ni adalah part yang paling budak-budak malukan.Ada yang kata tak mahu kahwin la.Kata laki jahat la,perempuan gedik la.Macam-macam.Itu al kisah ketika belum baligh.Selepas baligh masing-masing dah mula merenyam.


Masa itu mula lah timbul istilah couple,cintan monyet dan sewaktu dengannya.Ana dulu pun dulu mula-mula kenal apa itu rasa nak sayang kat berlainan jantina masa Form 2.Itupun entah tak tahu kenapa leh lak suka kat seseorang.Tapi masa itu tak paham langsung konsep bercinta. 


Seperti malam dan siang yang silih berganti,begitu jugalah hati manusia.Hinggalah saat ini,bermacam rasa manis dan duka mengenang saat hati dimiliki dan dikecewakan.Namun itu lumrah manusia yang senantiasa diuji dengan nikmat dunia yang sementara ini.


Kini ana sudah pun berumur 23 tahun.InsyaAllah jika dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki, mungkin tahun depan atau 2011 akan ana sedaya upaya untuk meletakkan batu asa cinta suci ke tempat yang sewajarnya(Pertunangan).Calonnya?Kelihatan seperti sudah ada.Akan ana jaga dia sebaiknya.


Bukanlah kerana diri ini mahu menurut langkah ramai sahabat dan kenalan ku yang sudah berumur linkungan 22-24 tahun yang mula melangkah ke alam pertunangan dan pernikahan. Namun perkara yang baik jangan dilengahkan.Takut boleh menjadi dosa kelak.


Tetapi sedarkah kita bahawa kadang-kadang syariat memudahkan tetapi adat yang menyusahkan?Yang memang pertunangan dan pernikahan hanya sekali dalam seumur hidup dan sepatutnya dua majlis ini menjadi satu kejadian yang menjadi kenangan memori indah bagi pasangan yang bercinta.Dalam Islam,pertunangan bukanlah satu kewajipan tetapi ianya digalakkan.Jika mahu bertunang hendaklah lepas 4 syarat ini:


1. Bakal tunang bukan isteri atau suami orang lain.

2. Bakal tunang bukan tunangan orang lain.

3. Bakal tunang bukan dalam i'dah.

4. Bakal tunang bukanlah dari golongan yang tidak boleh dikahwini.

Kalau diikutkan,pertunangan sebenar ialah perjumpaan antara wakil keluarga kedua belah pihak tunang lelaki dan perempuan iaitu ibu bapa kedua-dua pasangan.Mereka akan berjumpa dan akan bermesra serta memberitakan asal usul,kelakuan anak masing-masing.

Kemudian,perlulah ibu bapa kedua belah pihak meletakkan perjanjian seperti berapa tempoh pertunangan,tarikh pernikahan yang mahu diadakan dan apakah penyelesaian jika terputus pertunangan di tengah jalan menuju ke pernikahan.Selepas adanya perjanjian,bolehlah si ibu menjenguk bakal menantunya dan sarungkan cincin pertunangan di jari si perempuan.Tambahan adat Melayu sebenarnya mungkin diberikan tepak sirih sebagai lambang adat melayu.Duit hantaran?Tidak perlu kerana pernikahan itu lebih utama dan lebih memerlukan perbelanjaan.Barangan hantaran?Sekadar Al-Quran atau sejadah mencukupi.Tidak perlu yang mahal-mahal belaka kerana Islam lebih sukakan kesederhanaan.

Cuma situasi sekarang,adat Melayu mementingkan pertunangan itu hingga menjadi terlalu GRAND.Bukanlah pertunangan itu hanya perlu diketahui oleh keluarga khusus iaitu keluarga terdekat sahaja?Tidak perlu dihebohkan semua orang kerana takut berlakunya fitnah.Dan ingatlah,pertunangan bukanlah lesen untuk diberikan kebebasakn berdua-duaan.Sedangkan pertunangan itulah yang menyebabkan ramai orang sesat dari tujuan sebenar pertunangan.

Memang pertunangan penting tetapi pernikahan itu lebih utama.Jika mahu elak tak baik,teruskan pada pernikahan.Kenapa pula putus tunang dibolehkan dalam Islam?Ini adalah sebab musababnya:

1) Antaranya memberi kemudaratan sekiranya hubungan pertunangan itu diteruskan dengan ikatan perkahwinan.

2) Putus tunang berlaku dengan tujuan menjaga nama baik keluarga serta keharmonian keluarga.

3) Pasangan melakukan kecurangan dan memutuskan ikatan pertunangan adalah jalan terbaik daripada diteruskan dengan perkahwinan.

Maka tanyalah dada anda,adakah anda benar-benar mahu bertunang atau terus ke pernikahan? Memandangkan keadaan ana,ana akan ke alam pertunangan dahulu sebelum ke pernikahan.Doakan ana,insyaAllah tempoh setahun ini,kita berusaha untuk mendapatkannya namun Dia juga menentukan.Salam Alayaik dari ana...






3 Kesan Parut:

$aiFuL aMiR raMaLi berkata...

wah..! apsal x kawen je trus?? huhu

azwana berkata...

salam..
since form2 eh? nape aku xpasan langsung nieh..isk isk isk..kene refresh balik ni form 2 ko rapat dgn sape..hehe

KaYRaiL FaREasT berkata...

hehehe...dulu sy syok dak sama form dgn kita.dak kelas lak tu.tapi skrg dh kahwin